En tur i kunstreservatet
En tur i kunstreservatet
Den lange og varme sommerferie er nu afløst af kølig septemberregn, tunge skyer, duften af stærk kaffe og nytrykte bøger. For den, der er i fuld gang med at tygge sig igennem de snørklede paragraffer, er der imidlertid overvældede mange muligheder, hvis man ønsker at forsøde tilværelsen med kulturoplevelser. København er nemlig igen i fuldt flor efter en lang solskinsferie og byder på et væld af tilbud for netop den studerende.
Indlægget er i denne omgang særligt præget af anbefalinger af kunstudstillinger på de større sjællandske museer. Ikke fordi det er bloggens intention udelukkende at beskæftige sig med denne del af det danske kunstreservat, men fordi Friedensreich Hundertwasser og Olafur Eliasson simpelthen udgør to personligheder, som det i øjeblikket er meget svært at komme udenom.
Indlægget byder også på anbefalinger af første del af Golden Days Festivalen – en festival, der byder på myriader af alt fra folkekøkkener, foredrag og film til gratis croissanter, kvindefrigørende erotik, kammerkor og Coco Chanel.
Desuden anbefales en spændende minikonference om brugen af hemmeligt kamera og en rejse ind i Børge Mogensens designunivers.
Olafur Eliasson på Louisiana
»Er det ikke uinteressant bare at lave endnu et sted for supermarkedskunst, der ligner alle de andre steder? Har man ikke en forpligtelse i forhold til sin egen kulturarv?«
Ordene er Sanne Kofod Olsens. Sagt om Louisiana. Hun er rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Helt personligt mener jeg ikke, at hverken udstillingen ”Riverbed” eller Louisiana som museum ligefrem ligner ”alle andre steder”. Louisiana er unægteligt også et firma, en forretning, om man vil, som udgør en del af et marked. En del af en oplevelsesøkonomi.
Spørgsmålet er imidlertid, om museet ikke også kan og vil en hel masse andet?
Der er rigtig mange gode grunde til at tage til Humlebæk og se Olafur Eliasson. Om ikke andet, så blot for at danne sig en mening.
Det er desværre en anelse halvdyrt at bevæge sig til Nordsjælland. Det gælder også, hvis man er studerende. Det er ikke lykkedes mig at finde en billig løsning, heller ikke med kyndig vejledning fra DSB. Kør med en ven, eller køb et klippekort.
Entreen til museet koster 95 kroner for studerende, men hvis man påtænker at besøge museet blot to gange yderligere indenfor det næste år, kan Louisianas klubkort varmt anbefales. Hvis man er under 27 år, koster kortet kun 127 kroner (du sparer minimum 348 kroner) og giver gratis adgang til museet resten af året, rabatter i museumsshoppen, adgang til særarrangementer og 10 % i restauranten. Sidstnævnte betyder, at du kan få al den lækre aftensmad, du overhovedet kan spise, pejs og udsigt til både Joan Miró og hav for ca. 134 kroner.
Udstillingen med Olafur Eliasson kan opleves helt frem til den 4. januar 2015.
Se evt. mere på Louisianas hjemmeside.
Friedensreich Hundertwasser på Arken
Det er ved at være sidste øjeblik, hvis man vil opleve økoaktivist og multikunstner Friedensreich Hundertwasser på Arken. I virkeligheden har han en del tilfælles med Olafur Eliasson. Hvor Olafur Eliasson lykkedes med at synliggøre museets rum, går Hundertwasser dog i frontalt oprør.
Friedensreich Hundertwasser hadede de geometriske rette linjer og den ensformige ”rene” arkitektur. Med farverige spiraler, organiske former og naturens egne mønstre som våben skabte han et modbillede. Udstillingen på Arken giver et indblik i dette modbillede og i de mange medier, som kunstneren arbejdede med. For når det kommer til Friedensreich Hundertwasser, er det nærmest umuligt at sætte grænser for kunsten. Kunsten var Friedensreich Hundertwasser og omvendt. Alt fra tøj til bolig var en del af værket og den store mission om at ændre verden til et grønnere, mere bæredygtigt og økologisk sted. Missionen var at skabe et paradis på jorden.
Arken præsenterer flere helt forbløffende arkitektoniske miniaturemodeller af Friedensreich Hundertwassers bygninger, hvoraf de fleste i dag er at finde i Wien, kunstnerens fødeby.
Udstillingen med Friedensreich Hundertwasser kan kun opleves til og med den 5. september. Med et gyldigt studiekort koster det 75 kroner at komme ind på museet (normalpris: 95 kroner).
Golden Days – foredrag om Filippo Marinetti
I år er det 100 år siden, første verdenskrig brød ud, og det dystre jubilæum bliver markeret over hele verden. Golden Days Festivalen sætter fra den 5. til den 21. september derfor fokus på første verdenskrig og dens chokbølge af forandringer, som også satte markante aftryk i Danmark.
Festivalen indledes med et foredrag om futurismens grundlægger, Filippo Marinetti. Det sker i vores egen boghandel ved siden af Vor Frue Kirke og Bispetorvet.
Futuristerne skabte et væld af dynamiske kunstprodukter, der i dag pryder store museers samlinger verden over. Det hele startede imidlertid med Filippo Marinetti, hans groteske manifest og våde drømme om geværer, krigsførelse, brølende biler og altoverdøvende maskulinitet.
Foredraget om Filippo Marinetti kan opleves den 5. september om morgenen fra kl. 9 til 10, hvor der serveres croissanter og kaffe til publikum. Alt er gratis.
En smagsprøve på Filippo Marinetti kan desuden opleves lige her: https://vimeo.com/45761634
Design med Børge Mogensen
I år er også året, hvor den anerkendte møbeldesigner Børge Mogensen ville være fyldt 100 år. Det fejrer Designmuseum Danmark med en særlig udstilling, hvor møbler ikke blot er møbler, men ledsages af designerens sociale tænkning. Børge Morgensen ville skabe kvalitetsmøbler til en pris, der var til at betale, og han skabte robuste kvalitetsmøbler, der den dag i dag tiltrækker interesserede købere verden over.
I den optik blev det, der blot var møbler, pludselig til meget mere. Møblerne blev en særlig måde at tænke indretning på, en måde at bo på, en folkelighed, en æstetik og en særlig drøm om brugbarhed, der udsprang i kølvandet på funktionalismen gennembrud.
Udstillingen kan opleves helt frem til den 1. januar, og der er gratis entré, hvis man medbringer sit studiekort (normalpris: 90 kroner).
Læs evt. mere på Designmuseum Danmarks hjemmeside.
Med på en kigger – en konference om mediernes brug af skjult kamera
Sidst, men ikke mindst anbefaler bloggen også, at man skynder sig at reservere en gratis stol til en spændende minikonference om mediers brug af skjult kamera arrangeret af Det Juridiske Fakultet.
Der er tale om en højaktuel problemstilling, der leder tankerne i retning af den meget omtalte Se og Hør-sag og deres overvågning, men som også handler om, hvorfor og hvordan vi i fremtiden skal producere dokumentarudsendelser. Hvornår helliger målet faktisk midlet? Særligt hvis midlet er et skjult kamera, der kriminaliserer den filmede?
Problematikken blev senest diskuteret, da DR producerede og sendte dokumentarserien ”Skattely” tidligere i år. I et af seriens afsnit rådgiver en ansat i Jyske Bank til skattesvig, hvilket optages med skjult kamera. Dokumentarserien fik efterfølgende tildelt Cavlingprisen for bedste journalistik, men pressenævnet kritiserede DR for brugen af det hemmelige kamera. Se evt. Jyske Banks modsvar på dokumentarserien ”Skattely” inden konferencen, hvor flere af de betænkelige aspekter ved skjult kamera synliggøres.
Arrangementet afholdes den 30. september fra kl. 15 til 18.
Konferencen (og forfriskninger) er gratis. Tilmelding skal dog ske senest den 23. september, eller så længe pladser haves, via et link på arrangementets netside, hvor man også kan læse mere om foredragsholdere mv.
Del denne artikel